Engineered Arts موفق به ساخت انیماترونیک مسمر با سنسورهای رباتیکی شد

Engineered Arts موفق شد با استفاده از دانش علم رباتیک و نرم‌افزار انیمیشن، انیماترونیک مسمر را طراحی کند و نمونه‌ی اولیه‌ی آن را در ویدئویی به‌نمایش بگذارد. روش به‌کاربرده‌شده برای ساخت انیماترونیک مسمر، ارزان‌قیمت‌تر از روش‌های قبلی بوده و از نظر کیفیت، محصول نهایی از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است.

به فناوری ساخت مدل‌های متحرک موجودات و اشیا، به‌صورتی طبیعی و فانتزی، انیماترونیک (Animatronics) گفته می‌شود. دانش مهندسی به کمک هنرمندان آمده و می‌تواند با ترکیب مکاترونیک و هنر، محصولات جالب‌توجهی تولید کند. در انیماترونیک، ربات‌هایی به شکل انسان، حیوانات و جانواران ساخته می‌شود. 

انیماترونیک مسمر

 

در طراحی انیماترونیک مسمر، مهندسان رباتیک علاوه‌بر استفاده از روش‌های معمول طراحی و ساخت انیماترونیک، از سنسورهای رباتیک نیز در سیستم خود استفاده کرده‌اند. با کمک سنسورهای رباتیک، محصول نهایی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسبت به مدل‌های قبلی ارتقاءیافته‌تر است و امکان کنترل و تحریک انیماتور بیش از پیش وجود دارد. همچنین در طراحی ظاهری انیماترونیک مسمر، مهندسین طراح موفق شدند قسمت پوست مصنوعی را طوری طراحی کنند که به‌راحتی از قسمت سخت‌افزاری جدا می‌شود و آسیبی نمی‌بیند. در اصل پوست مصنوعی که طراحی چهره‌ی مسمر را نشان می‌دهد، به‌راحتی از بدنه‌ی انیماترونیک جدا می‌شود.

یکی دیگر از مزایای محصول جدید انیماترونیک این است که در ساخت آن از موتورهای کاملا بی‌صدا استفاده شده است. در حالی که موتورهای داخلی انیماترونیک مسمر از قدرت بالایی برخوردار هستند و کل محصول را کنترل می‌کنند، ولی صدای خاصی از خود تولید نمی‌کنند. یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در طراحی انیماتور مسمر، حرکات گردن آن است. آناتومی گردن آنیماتور از حرکات گردن انسان الگوبرداری شده و طراحی و حرکات آن مشابه مهره‌های گردن در انسان است.

انیماترونیک مسمر

فناوری به‌کاربرده‌شده در ساخت انیماتور مسمر، از فیلم «کونگ: جزیره جمجمه» محصول سال ۲۰۱۷ الگوبرداری کرده است. بی‌شک، چنین پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی انیماترونیک می‌تواند علاوه‌بر کاربرد خوب آن روی پرده‌ی سینما، در صنعت سرگرمی نیز کاربردهای خوبی داشته باشد. با کمک سنسورهای مختلف، می‌توان انیماتورهای مختلف در گروه سنی متفاوت و حتی با جنسیت‌های مختلف طراحی کرد. انیماترونیک مسمر با استفاده از نرم‌افزار telepresence یا حضور از راه دور TinMan محصول Engineered Arts، به‌تدریج توسعه خواهد یافت. با توجه به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، انتظار می‌رود که از نظر تئوری شاهد توسعه‌ی بیشتر انیماتور مسمر باشیم. 

در ویدیوی جدید به‌اشتراک گذاشته‌شده می‌توانید حرکات سر انیماتور مسمر را به خوبی مشاهده کنید. وقتی قسمت پوست مصنوعی از روی بدنه‌ی انیماتور برداشته می‌شود، به‌راحتی طراحی به‌کار برده‌شده برای ساخت آن قابل مشاهده است. 

در طراحی روبات‌ها، به حرکات بدنی آن‌ها توجه می‌شود. بیش از آنکه توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها از این حرکات بدنی ربات‌ها در کارهای خود استفاده کنند، این هنرمندان هستند که می‌توانند از خلاقیت‌های حرکتی ربات‌ها بهره ببرند. نرم‌افزارها کمک می‌کند تا طراحان بتوانند حرکات خاص بدنی را به‌صورت سه‌بعدی مدلسازی کنند تا ربات‌ها بتوانند آن حرکات را انجام بدهند. امکان انجام این کار از راه دور و از طریق اتصال به اینترنت هم وجود دارد. 

به‌نظر می‌رسد باید منتظر انیماترونیک‌هایی با سیستم کنترل پیشرفته‌تر باشیم که می‌توانند عملکردهای بهتری را از خود نشان دهند. برای برنامه‌نویسی، از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده شده است. Engineered Arts اعلام کرد که برای طراحی چنین انیماتورهایی نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی معلوم کرد. از آنجایی که هر انیماترونیک می‌تواند مشخصات خاص خودش را داشته باشد، در نتیجه هزینه‌ی ساخت متفاوتی هم خواهد داشت. اما Engineered Arts خاطرنشان کرد که هزینه‌های ساخت انیماترونیک بی‌شک در محدوده‌ی قیمت‌های رقابتی شرکت‌های انیمیشن‌سازی خواهد بود. 

شرکت Engineered Arts در کورنوال انگلستان واقع شده است و در اوایل سال جاری میلادی وارد همکاری جدیدی با Jing Boran & Wuba که در اصل مادام توسوی شانگهای است، شده است. استفاده از روکش‌های پوست سیلیکونی در انیماتورها خصوصا برای اجرای موسیقی‌های سنتی، اجازه‌ی برخی حرکات را نمی‌دهد. بی‌شک همکاری‌ جدید منجر به حل برخی مشکلات انیماترونیک می‌شود و اگر چنین مسایلی حل شود، بی‌شک شاهد پیشرفت‌های خوبی در این صنعت خواهیم بود. 





تاريخ : یک شنبه 13 آبان 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |